سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه زهد در دو کلمه از قرآن فراهم است : خداى سبحان فرماید « تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ نخورید ، و بدانچه به شما رسیده شادمان مباشید . » و آن که بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد از دو سوى زهد گرفته است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :3
کل بازدید :13401
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/2/16
3:28 ع

متاسفانه در این مطلب اخیر قدری مرا نا امید کردید. چرا که چیزی را انکار کرده اید که جزو واضحات همه ادیان و مکتب های حقوقی جهان است. آیا واقعا بنده باید دلیل بیاورم که برخی گناهان مخرب تر از برخی دیگرند؟

وقتی که آیات قرآن و روایات رسیده از اهل بیت (ع) بیان می دارد که جهنم درکات متعدد دارد و برخی مردم در درکات پائین تر هستند و برخی دیگر در درکات بالاتر، این به آن معناست که برخی گناهان تأثیر کمتری در آلوده کردن ما دارد و برخی گناهان تأثیر بیشتری دارد.

وقتی که روایات رسیده از اهل بیت (ع) بیان می دارد که فلان گناه از فلان گناه بدتر است و مثلا گفته شده است الغیبة اشد من الزنا و یا التهمتة اشد من القتل یا آن که صراحتاً در قرآن آمده است که الفتنة اشد من القتل، معنی اینها چیست؟ آیا ما باید چشم خود را ببندیم و بگوئیم نه خیر گناه، گناه است و فرقی بین گناهان نیست و همهء گناهان کثیفند؟ واقعا بیماری سرما خوردگی فرقی با ایدز ندارد؟

بر همین قیاس برخی گناهان مثل ایدز هستند و برخی دیگر مثل سردرد و سرماخوردگی. آیا شما زورتان می آید که برخی گناهان کمتر آدمی را آلوده می کند؟

آیا خداوند صراحتاً در قرآن نگفته است که اِنَّ المنافقین فی الدرک الاسفل من النّار؟ یعنی منافقین در پائین ترین درجه از دوزخ قرار دارند؟

و آیا روایت از اهل بیت (ع) نداریم که عدم صداقت، بدترین رزیله است؟ که این مطلب دقیقاً هماهنگ با آیه قرآن بالاست. چرا که نداشتن صداقت مهمترین مشخصهء انسان های منافق است.

در احکام فقهی و احکام قضایی نیز می توانیم تفاوت درجهء گناهان و جرائم را ببینیم. آیا برای همهء جرائم و تخلفات به یک اندازه مجازات در نظر گرفته شده است؟ آیا زنای محصن و غیر محصن یکسان است؟ آیا ارتباط نامشروع بدون دخول و ارتباط نامشروع با دخول یکسانند؟ آیا قاضی برای این ها یک جور حکم می دهد؟ این تفاوت احکام نشان می دهد که برخی گناهان یا جرائم در نزد شارع سنگین تر از برخی دیگر هستند.