سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندی که از دانشش استفاده می شود، از هزار عابد بهتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :0
کل بازدید :13229
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/1/9
2:36 ع

بنا دارم در باره کلمهء امام خامنه ا ی صحبت کنم.

قبل از آن باید بگویم با توجه به تجربهء پادشان قاجار و پهلوی، ما باید دست و بازوی رهبری را ببوسیم و به ایشان افتخار کنیم. چرا که پادشان گذشتهء ما اکثراً ناتوان از اداره کشور و وطن فروش بودند. اما این، باعث نمی شود انحرافی را که در حال وقوع است نادیده بگیریم. به عبارت دیگر با همهء احترام و فرمانبرداری که (در محدودهء شرع و قانون) از رهبر انقلاب داریم باید بگوئیم که رایج شدن کلمهء امام خامنه ای یک انحراف است.

اما توضیح آن:

اریک فروم کتابی دارد تحت عنوان گریز از آزادی.

نام کتاب عجیب به نظر می رسد. چرا که فرد در وهلهء اول با خود می گوید چه کسی از آزادی فرار می کند؟

اریک فروم در این کتاب توضیح داده است که آنچه باعث شد در اروپای زمان هیتلر، مردم آلمان این گونه مسحور و گوش به فرمان هیتلر شوند و او را پیشوا بخوانند این بود که بشر، ذاتاً مسئولیت گریز است. بشر می خواهد مسئولیت انتخاب های خود را بر دوش دیگران بیندازد و خود را از قبول بار مسئولیت آسوده کند. فقط کافی است یک بار برای همیشه خود را تحت فرمان درآورد. از آن پس، همهء مسئولیت ها سمت رهبر است و شخص فقط به اطاعت خود مشغول است. این مطلب زمانی شیرین تر می شود که رنگ و بوی خدایی هم بگیرد. یعنی گمان کنی که با این کار اطاعت خدا را هم کرده ای. چه چیزی از این بهتر؟ در دنیا مسئولیت کارهایت با رهبری که از او اطاعت می کنی و در آخرت هم بهشت ارزانی تو. منفعت دنیا و آخرت. در حالی که یک انسان آزاد، انسانی که چشم و گوش بسته تحت فرمان یک رهبر مقتدر نیست، باید برای تک تک انتخاب هایش پاسخی داشته باشد و بتواند از آن ها دفاع کند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. باید برای هر انتخاب خود تحقیق کند و به نتیجه برسد که آیا انتخابی مناسب است یا نه. بخصوص اگر پای دین وسط باشد که کار تحقیق سخت تر می شود.

فردی که تحت قدرت یک رهبر مقتدر قرار دارد، از فرمان رهبر خود اطاعت می کند و تنها اگر اطاعت نکرد مسئول است. اگر اطاعت کرد، مسئول عواقب اطاعت خود نیست. این برای انسان مسئولیت گریز بسیار شیرین است. به همین دلیل است که ما به حاکمان مستبد اجازهء ظهور می دهیم و خود، رعایای ایشان می شویم.

اگر هم کسی از ابتدای امر مستبد نبود و به فکر اداره امور بدون استبداد بود، آن قدر عناوین پر طمطراق به او می چسبانیم که او به تدریج باورش شود که علی آباد هم دهی است برای خود. متاسفانه برای رهبر انقلاب در حال حاضر چنین اتفاقی در حال وقوع است. عده ای افراد که شاخصهء مسئولیت گریزی در ایشان بیشتر است و تاب و توان قبول بار مسئولیت تک تک انتخاب هایشان را ندارند و یا آن همت در ایشان نیست که خود به اعماق دین مبین اسلام برسند و بتوانند خود، تکلیف خود را از منابع اولیه به دست آورند، در راستای تقدس بخشی به رهبر و بزرگ کردن بیش از اندازهء او، در حال رایج کردن کلمهء امام خامنه ای هستند.

این افراد در واقع با این گمان که ما، پیروان صادق تری برای رهبرمان هستیم، وجدان خود را آسوده می کنند و حتی ممکن است تفرعنی در ایشان ایجاد شود که ما جان نثاران درجه اول هستیم و مابقی مردم پشت سر ما قرار دارند. اما واقع امر این است که بعید می دانم حتی یک نفر از افرادی که کلمهء امام خامنه ای را به کار می برد، با اعماق عرفان اسلامی آشنایی داشته باشد و بداند این کلمه و نیز کلمهء حضرت، بر چه کسانی قابل تطبیق است.

به طور خلاصه باید گفت، امام یک معنی عام دارد که بر هر رهبری حتی هیتلر قابل انطباق است و یک معنی خاص که ما شیعیان مراد می کنیم و آن به کسی گفته می شود که به اسرار پشت پردهء خلقت پی برده باشد و ملکوت آسمان ها را به عیان ببیند. (همچنان که ابراهیم علیه السلام بود) کلمهء حضرت هم یک کاربرد عام دارد که معنی احترام دارد و یک کابرد خاص که در آن کاربرد خاص، به کسی اطلاق می شود که همواره خود را در محضر ربوبی ببیند و دائم الحضور باشد.

کسی می تواند امام بودن کس دیگر (در معنای خاص آن) را تایید کند که یا خود به همین مقام رسیده باشد یا از حضرات معصومین (علیهم السلام) نقل قولی داشته باشد. که در بارهء قائلین به امامت رهبر انقلاب، هر دو شق منتفی است.

خوب است که این دوستان نهیبی به خود بزنند و به خود بگویند تا کی بزرگ کردن دیگران و پنهان شدن پشت شخصیت ایشان؟ این نه برای او خوب است و نه برای تو. او را بالا می بری تا حد امامت. اما امامی که حقیقت امامت در باطن او تحقق نیافته است و هم به خود آسیب می رساند هم به مأمومین خود.

خود را در همان وضعی که هستی بپذیر یا آن که خود بزرگ شو. نخواه که پشت یک بزرگ سنگر بگیری و خود را در منطقهء امن احساس کنی و از بار مسئولیت فرار کنی.

 

خوب بود کسانی که در اطراف رهبر انقلاب هستند، این مطلب را هم به ایشان می رساندند که برخی جوانان در حال ابتلا به چنین انحرافی هستند و ایشان به صراحت و شفافیت و حتی در صورت لزوم به صورت رسمی از همگان می خواست که از بکار بردن کلمه امام برای شخص ایشان خودداری کنند.


92/10/12::: 7:59 ع
نظر()